Oerkracht Kou

Ik douch al jarenlang koud af en neem regelmatig een ijsbad of een duik in het koude water buiten het seizoen. De laatste jaren heb ik ook een grote ton in de tuin staan, waarin ik regelmatig een fris bad neem. Hieronder de voordelen van de koude training.

Gevolgen koude training Wim Hof Methode (WHM):

  • Tegen ontstekingen
  • Pijnstillend
  • Betere doorbloeding
  • Zelfvertrouwen
  • Goed voor huid en haar
  • Minder snel koud 

Ruud Hof ijsbad

Geluksgevoel
Door de blootstelling aan koude gaat de hypofyse extra endorfine aanmaken. Endorfine geeft je een geluksgevoel en heeft pijnstillende eigenschappen. Endorfine is een beloning van je hersenen voor extreme prestaties, het komt vrij bij langdurig sporten en bij alle activiteiten waarvan we genieten, bijvoorbeeld ook bij een heerlijke smaaksensatie in je mond. Door de ‘prikkel’ van de extreme koude ervaring ervaar je hierdoor een geluksgevoel en helderheid in je hoofd.

Aanmaak gelukshormoon dopamine
Je hersenen gaan ook dopamine afgeven, eveneens een gelukhormoon. Dit stofje wordt aangemaakt bij het ervaren van genot en is sterk verbonden aan emotie. Het geeft je een extreem goed, trots en gemotiveerd gevoel. Dit werkt verslavend, je wilt dit graag nog eens ervaren. Dopamine komt ook vrij bij het roken van nicotine of het eten van pure chocolade. Er golft dan in een keer een enorm gevoel van aangename extase door je heen. We hebben allemaal een beetje dopamine nodig om ons lekker in ons vel te voelen. Het beloningssysteem in onze hersenen moet ons regelmatig belonen om ons goed te voelen. De koude training stimuleert dit gevoel. Een gezonde verslaving!

Versterken  weerstand
De koude training zorgt er ook voor dat het lichaam extra witte bloedcellen aan maakt. Het schudt ons immuunsysteem wakker. Witte bloedcellen zijn de verdedigers van je lichaam en verhogen je weerstand. Zij zorgen ervoor dat bacteriën, virussen en schimmels geen kans maken. Een goed leger witte bloedcellen kan snel indringers vinden en vernietigen. Het stofje cortisol dat door de koude reactie vrij komt remt ook een mogelijk heftige reactie op ontstekingen af. De koude training zorgt daarnaast voor een verhoogd adrenalinegehalte. Hierdoor kunnen afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Dit alles zorgt voor een krachtigere werking van ons afweersysteem.

Opbouw bruin vet
Met de koude training bouwt het lichaam gradueel bruin vet op. Hiermee is het mogelijk om je na de blootstelling aan koude zelf weer snel op te warmen. Bruin vet heeft de bijzondere eigenschap om direct energie te kunnen stoken. Het bruin vet dankt zijn naam aan de aanwezigheid van grote hoeveelheden mitochondriën in het vetweefsel, waarmee het vet bruin van kleur lijkt. De mitochondriën zijn de energiefabriekjes in een cel. Hoe meer mitochondriën, hoe sneller energie kan worden geleverd. De hoeveelheid mitochondriën in een cel kan sterk per cel en persoon verschillen. Het lichaam kan naar behoefte extra mitochondriën aanmaken waar deze extra nodig zijn.

Bruin vet versus wit vet
Bruin vet is normaliter bij volwassen personen haast niet meer in het lichaam aanwezig. Je hebt dan hoofdzakelijk wit vet wat vooral is voor de opslag van vet, wit vet heeft een veel langere weg nodig om energie te leveren. Je bent dan afhankelijk van een externe warmtebron om je na de blootstelling aan koude zelf snel op te kunnen warmen. Baby’s hebben nog zo’n 5% bruin vet. Dit is noodzakelijk om goed warm te kunnen blijven. De koude training van de WHM helpt bij het opbouwen van de extra mitochondriën in het lichaamsvet waardoor bruin vet wordt opgebouwd.